زبانشناسی کاربردی
امیر زندمقدم؛ مرتضی طاهری؛ مریم بلوری
چکیده
بین المللیسازی در دهههای اخیر آموزش عالی را تغییر داده است. با توجه به نقش مهم مدرسان در فرآیند بینالمللیسازی آموزش عالی (IHE) و ارتباط نزدیک بین شایستگیهای آنها و میزان بینالمللیسازی در دانشگاه و از آنجا که مطالعات کمی در مورد رشد حرفهای مدرسان زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی (EAP)و شایستگیهایشان انجام شده است، هدف ...
بیشتر
بین المللیسازی در دهههای اخیر آموزش عالی را تغییر داده است. با توجه به نقش مهم مدرسان در فرآیند بینالمللیسازی آموزش عالی (IHE) و ارتباط نزدیک بین شایستگیهای آنها و میزان بینالمللیسازی در دانشگاه و از آنجا که مطالعات کمی در مورد رشد حرفهای مدرسان زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی (EAP)و شایستگیهایشان انجام شده است، هدف از این مطالعه ایجاد یک مدل شایستگی برای پاسخگویی به نیازهای این مدرسان ایران به منظور مشارکت مؤثر در آموزش، متناسب با اهداف و سیاستهای بینالمللیسازی بود. برای نیل به این هدف، پرسشنامهای جهت سنجش شایستگیهای معلمان EAP طراحی و به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت. در مرحله راستیآزمایی، این پرسشنامه به 74 معلم EAP از هر دو گروه (مدرس زبان و مدرس درس تخصصی و محتوا) ارائه شد. دادههای به دست آمده، ساختار روانسنجی مناسب پرسشنامه 23 آیتمی را برای سنجش شایستگی معلمان EAP (EAP TCQ) که از شش مؤلفۀ توانش دانش تخصصی، سواد آکادمیک، انگلیسی انتقادی برای اهداف دانشگاهی (CEAP)، مهارتهای آموزشی، هویت رشتهای و فناوری تشکیل شده بود، تأیید کرد. ضمناً، نتایج تجزیهوتحلیل عاملی تأییدی برای مؤلفههای سواد دانشگاهی بهعنوان یک سازۀ کاوشنشده و شایستگیهای هویت و فناوری به عنوان سازههای جدید در آموزش EAP نشان داد که این پرسشنامه به اندازه کافی معتبر و قابل اعتماد است که بتواند برای ارزیابی شایستگی معلمان EAP مورد استفاده قرار گیرد. یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که استفاده از EAP TCQ برای معلمان EAP و مربیانِ معلمان EAP به منظور تأمل، کاوش و رشد توانشهای یادشده بسیار مفید میباشد.